دوشنبه, 11 آذر 1398 19:10

اخوت اسلامی اصل مشترک بین همه مسلمانان است

نوشته شده توسط

 

قم - مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور اصل مشترک بین همه مسلمانان را اخوت اسلامی دانست و گفت: هرکسی ما را از این اخوت اسلامی دور کند از اصل قرآنی پیروی نکرده است.

اخوت اسلامی اصل مشترک بین همه مسلمانان است



به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر دوشنبه در دیدار با جمعی از ائمه جمعه، مدیران و مدرسان اهل سنت استان گلستان و گیلان که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، اخوت را بر دو گونه دانست و افزود: اول اخوت، طبیعی است که بر اساس ولادت و رضاع یا بر اساس مشترکات جغرافیایی، نژادی، زبانی و چیزهایی از این قبیل است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است و نوع دیگر و مهمتر آن اخوت بر اساس فکر، معرفت، فرهنگ، اندیشه و ایمان است که این نوع اخوت در آیه شریفه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» مراد است که این نوع اخوت بسیار با فضیلتر و مهم تر از نوع طبیعی تر آن است.

وی با بیان اینکه اخوت‌های طبیعی و غیر انتخابی هرگز ارزشی همانند اخوت‌های فکری و اعتقادی ندارد، افزود: قرآن کریم نیز گرچه اخوت‌های طبیعی، نژادی و قبیله‌ای را محترم شمرده اما هرگز مدال افتخار به آن نداده است و ملاک و امتیاز انسان ها را در تقوا دانسته است.

این عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه اصل مشترک بین همه مسلمانان عالم اخوت اسلامی است، اظهار داشت: هرکسی ما را از این اخوت اسلامی دور کند از اصل قرآنی پیروی نکرده است.

آیت الله اعرافی گفت: بخش اول حوزه حدود ۱۵ سالی است که مرحوم آشیخ عبدالکریم حائری یزدی در زمان رضاخان پهلوی مشغول پایه ریزی این حوزه مبارکه بود، مرحله بعد در حدود سه تا چهار سال سه مرجع بزرگ این حوزه مبارکه را مدیریت و زعامت می‌کردند؛ مرحوم آیات عظام صدر، حجت و خوانساری و مرحله بعدی نیز مهاجرت آیت الله العظمی بروجردی به حوزه علمیه قم است.

وی عنوان کرد: مرحله بعدی از حیات مبارکه حوزه علمیه قم نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) است.

امام جمعه قم مرحله مهمتر در حیات حوزه علمیه قم را دوران باشکوه انقلاب اسلامی دانست و افزود: در همه این مراحل علما و بزرگان زیادی از حوزه مبارکه قم برخاستند و آثار و برکات زیادی برای دنیای اسلام به ارمغان آوردند و منشأ پدیده های بزرگ در عالم اسلام شدند.

وی تأکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات بسیاری در حوزه علمیه پدید آمده است.

آیت الله اعرافی اولین ویژگی حوزه علمیه قم پس از انقلاب را توجه به ابعاد بین المللی دانست و افزود: قبل از انقلاب تعداد معدودی از کشورها در قم تحصیل می‌کردند، اما امروزه بالای صد ملیت در ایران مشغول به تحصیل و فراگیری علوم اسلامی هستند.

پذیرش همه مذاهب اسلامی در جامعه المصطفی

وی توجه قم به سایر مذاهب اسلامی را از دیگر ویژگی‌های حوزه بعد از انقلاب دانست و تصریح کرد: در جامعه المصطفی از همه مذاهب اسلامی پذیرش می‌شود و آنان نیز طبق مذاهب خودشان به تحصیل می پردازند.

امام جمعه قم بیان کرد: از کتب اهل سنت نیز در کتابخانه‌های حوزه‌های ایران وجود دارد.

وی بسیاری از کتابخانه‌های قم را دارای کتب مختلف اهل سنت دانست و افزود: در همه کتابخانه‌های این استان از کتب مذاهب اسلامی وجود دارد.

آیت الله اعرافی بیان کرد: توجه به علوم انسانی و اجتماعی از ویژگی‌های دیگر حوزه علمیه بعد از انقلاب اسلامی است.

وی اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی گفت و گوهای علمی زیادی میان حوزه علمیه قم با مکاتب غرب و نحله‌های گوناگون فکری غرب صورت گرفته است، چرا که ما معتقدیم علوم انسانی و اجتماعی درحقیقت نرم افزاری برای اداره جهان امروزی است و یک عالم دینی نمی تواند در برابر علوم انسانی اجتماعی بی تفاوت باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت‌وگو با مکاتب فکری و اندیشمندان علوم انسانی و اجتماعی غرب را یک ضرورت دانست و افزود: باید آنچه گفتمان آنان در برابر اندیشه اسلامی قرار دارد اصلاح شود.

وی قم را دارای جایگاه ویژه و مهمی دانست و تصریح کرد: حدود یکصد هزار نفر از سراسر ایران و ۱۳۰ کشور جهان در قم در حال تحصیل هستند و بیش از ۱۰ هزار محقق و مدرس در رشته‌های مختلف علوم انسانی نیز به تولید علم و فکر می‌پردازند.

آیت الله اعرافی با اشاره به وجود بیش از ۳۰۰ مرکز و موسسه دینی و فرهنگی در قم افزود: صدور مجوز برای انجمن‌های علمی و چاپ بیش از یکصد مجله در رشته‌های مختلف علمی از دیگر ویژگی‌های این شهر است.

کد خبر 4786642
 

 

دوشنبه, 11 آذر 1398 19:05

اجرای برنامه‌های مشترک دینی بین ایران و هند

نوشته شده توسط

اجرای برنامه‌های مشترک دینی بین ایران و هند

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن آشوری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در بمبئی با اسقف اس. ام. مایکل، معاون شورای مذهبی برای گفت‌وگوی ادیان کلیسای کاتولیک هند با هدف اجرای برنامه‌های مشترک بین دو کشور دیدار و بحث و تبادل نظر پرداختند.
 
 آشوری گفت: خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی با قدمتی بیش از نیم قرن در جهت گسترش روابط فرهنگی ایران و هند، برنامه‌های متنوع و گوناگونی را با کمک سازمان‌های فرهنگی برگزار کرده و علاقه‌مندان بسیاری در این برنامه‌ها شرکت داشته‌اند.
 
 وابسته فرهنگی کشورمان در بمبئی با اشاره به اهم فعالیت‌های مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: این مرکز در راستای برگزاری گفت‌وگوهای دینی و به منظور حضور هر چه علمی و مؤثرتر شدن در نشست‌ها، اقدام به تشکیل گروه‌های علمی ادیان ابراهیمی و ادیان شرقی کرده است.
 
 وی ادامه داد: همچنین شورایی با عنوان شورای سیاستگذاری ادیان که با حضور رییس سازمان و جمعی از صاحب‌نظران حوزه‌های گفت‌وگوی دینی تشکیل می‌شود که هرماه یکبار کلان سیاست‌های مرکز گفت‌وگوی ادیان را تعیین و تصویب می‌کنند.
 
 آشوری مهمترین اهداف این مرکز را ایجاد زمینه شناخت و تعارف مبانی دینی ادیان، مکاتب، مذاهب و تمدن‌ها و امکان شناخت و دریافت جریانات جدید دینی، ایجاد تفاهم و رفع سوء تفاهم، قضاوت‌ها، پیش‌داوری و ذهنیت‌های منفی تاریخی از اسلام و جامعه اسلامی در اذهان رهبران و پیروان ادیان، انجام گفتگو به منظور دست‌یابی به عدالت و حقوق اجتماعی پیروان ادیان و همچنین فراهم آوردن زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان در جهان برشمرد.
 
 اسقف اس. ام. مایکل هم در سخنانی، با معرفی فعالیت‌های شورای مذهبی برای گفت‌وگوی ادیان کلیسای کاتولیک بمبئی هند، اظهار امیدواری کرد در آینده شاهد برگزاری برنامه‌های مشترک این شورا با خانه فرهنگ ایران در بمبئی باشیم.
 
 کد خبر 4786705
  

پیش فرض های فقه حکومتی

تدوین فلسفه علوم انسانی اسلامی؛ مقدمه فقه حکومتی

آیت الله کعبی در این مراسم گفت: «فقه حکومتی» دارای پیش فرض هایی است؛ پیش فرض اول وجود حاکمیت دین در هر زمان و مکان است. بر مبنای این پیش فرض، وجوب اقامه شرع الله و تطبیق شریعت می باشد. پیش فرض دوم وجود رهبری الهی برای پیش برد حاکمیت دین و اقامه شرع الله و تحقق اهداف دین است. پیش فرض سوم وجوب عقلی و شرعی دولت در اسلام است. پیش فرض چهارم آن است که رهبری حکومت اسلامی، تدابیر عالیه برای اداره حکومت در هر زمان و مکان داشته که این تدابیر عالیه در اصطلاح فقه جواهری سیاست های شرعی گفته می شود. پیش فرض پنجم، این است که این تدابیر بر پایه تحقق مصالح عالیه و جلوگیری از مفاسد اتفاق افتاده است. پیش فرض ششم وجود مسئله ای به نام حکم حاکم است و اینکه تمام مسلمین برای تحقق حاکمیت دین، اقامه شرع الله و وجود این تدابیر عالیه که برای جلب مصالح و دفع مفاسد، باید پیش برود برپایه «حکم حکومتی» باشد و امام جامعه باید حکم صادر نماید. پیش فرض هفتم وجود اهداف عالیه اسلام است که امام مسلمین در منظومه معارف اسلام می‌خواهد اهداف اسلام را ولو به شکل مرحله ای پیش ببرد. اگر این پیش فرض های هفتگانه را در نظر بگیریم آنگاه می توانیم از فقهی به نام «فقه حکومت» حرف به میان بیاوریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: پیش فرض اول یعنی حاکمیت دین و لزوم اقامه شرع الله در دوران صدر اسلام و دوران رسالت در بین همه علماء متفق علیه است و عنوان تجلی حاکمیت و اقامه دین در اجرایی کردن شریعت است. جَعَلْناکَ عَلی‌ شَرِیعَةٍ مِنَ الْأَمْرِ فَاتَّبِعْها وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ إِنَّهُمْ لَنْ یُغْنُوا عَنْکَ مِنَ اللَّهِ شَیْئًا وَإِنَّ الظَّالِمِینَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ وَاللَّهُ وَلِیُّ الْمُتَّقِینَ ( ۱۸ و ۱۹ سوره جاثیه)

بعد از رحلت رسول الله، نظام امامت به نظام خلافت تبدیل شد

وی اظهار داشت: بعد از رحلت رسول گرامی اسلام(ص) و در دوران خلفاء اگرچه اولویت های نظام خلافت عوض شده بود و اجتهادهایی در مقابل نص صورت گرفته بود، اما کسی منکر نمی­‌شد که دین باید توسط حکومت اجرا شود و حتی گسترش پیدا کند. در دوران خلافت خلفاء یکی از اضلاع مهم فقه حکومت تلاش شد به حاشیه برده شود و آن امامت الهی بود که متأسفانه نظام امامت به نظام خلافت تبدیل شد و این خیلی اثر گذاشت. ما بجای اینکه تدابیر عالیه ائمه(ع) و رهبری الهی را مانند دوران رسول خدا(ص) برای اجرائی کردن دین در حکومت داشته باشیم، در جامعه یک رویکرد سکولار پیدا شد.

وی گفت: نظام اسلامی و خلفاء با اجتهاد در مقابل نص از اهداف عالیه اسلام که امام مسئول اجرا آن بود زاویه گرفته بودند. البته ائمه(ع) هم در دوران خلفاء نقش داشتند، ولی نقش آن ها نقش مشورتی بود نه حاکمیتی؛ فلذا کار به جائی رسید که نظام ولایت به به نظام خلافت کشیده شد و آنگاه در دوران معاویه به نظام پادشاهی مطلقه رسید و در ده سال خلافت او این روش حکومت­داری تثبیت شد تا در زمان یزید فقط و فقط از اسلام یک یک اسم باقی ماند و در چنین وضعیتی امام معصوم(ع) که مسئول اجرای دین است به جائی می­‌رسد که باید خونش را فدا بکند تا اصل دین باقی بماند.

وی در ادامه گفت: در دوران بنی امیه و بنی العباس تلاش عمده ائمه(ع) صرف شد تا حقایق دین حتی المقدور بیان شود و تلاش کردند تا مردم را آشنا کنند که در اسلام هم حکومتی است که با این حکومت فعلی مغایر است و باید برای تحقق آن مبارزه کرد. در این­‌باره دو کتاب ارزشمند «انسان ۲۵۰ ساله» اثر رهبرمعظم انقلاب و کتاب «اهل ‌بیت علیهم‌السلام؛ تنوع ادوار و وحدت هدف» اثر مرحوم شهید صدر(ره)  به تفصیل به این مسئله پرداخته است.

این استاد حوزه علمیه گفت: در دوران عصر غیبت سیاسات و تدابیر عالی احکام حکومتی با رویکرد نگاه به اهداف اسلام توسط ائمه(ع) به شکل منظم و جامعی در دست ما نماند و هرچه بود مجموعه ای از پاسخگویی اهل بیت(ع) است یا به تکالیف فردی شیعیان یا به تکالیف اجتماعی و سیاسی با پیش فرض وجود حکومت و نظام غیر شرعی و همین روند هم در دوران عصر غیبت ادامه پیدا کرد و فقهای بزرگ شیعه، نقش ائمه(ع) را در دوران نظام های حکومتی غیر مشروع و نظام های سکولار و نظام های غیر دینی بازتولید کردند؛ یعنی پیش فرض فقهای ما این است که یک دولت جائر و غیر شرعی است تا زمان ظهور حضرت(عج) و ما باید با این دولت جائر بسازیم یا در چارچوب وجود این دولت فکر بکنیم که اهداف اسلام را چگونه پیش ببریم و این اشارات در تعابیر فقهای بزرگ شیعه مانند صاحب جواهر(ره) که قائل به ولایت فقیه با آن قلمرو وسیع است به چشم می خورد.(جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام جلد ۲۱) ایشان با فرض حکومت جائر و تعامل با آن بحث از ولایت فقیه می کند نه در فرض تعامل ایجابی.

رویکردهای تعاملی فقهای شیعه با حکومت های جائر

آیت الله کعبی گفت: بر اساس سیره فقهاء در عصر غیبت تا دوران انقلاب اسلامی چند رویکرد تعاملی ( چه به صورت سلبی و چه به صورت ایجابی) در نسبت با حکومت های جائر می توان نام برد: رویکرد اول، اعتزال مطلق؛ اینکه حکومت جائر مطلقاً غیر شرعی است و ما نباید هیچگونه تعاملی با ایشان نمائیم و باید تراث ائمه را احیاء بکنیم. رویکرد دوم، تعامل نسبی؛ می توان آن را تعامل نسبی در چارچوب مصالح عالیه و امر به معروف و نهی از منکردانست؛ یعنی اگر می‌توانستند در حکومت و مسئولیت و منصبی را تصرف نمایند تا اهداف تشیع را پیش ببرند مانند منصب  قضاء. رویکرد سوم، تعامل مطلق؛ همانند شکل حکومتی دولت صفوی که دولت با اذن فقهاء کار می کرد و مشروعیت دولت صفوی در سایه اذن محقق کرکی(ره) بود. رویکرد چهارم، تشکیل دولت در دولت: یعنی در کنار دولت های جائر هر جائی که یک مجتهدی وجود داشت به عنوان نائب عام اما زمان بتواند به قدر مقدور بعضی از احکام اسلام را اجرا بکند. (اعم از فواء قضاوت امور حسبیه فصل خصومت ، حتی گاهی اقامه نماز جمعه و اجرای حدود) رویکرد پنجم، تشکیل عنوان مرجعیت عامه؛ که کل مناطق شیعه نشین تحت زعامت عامه مرجعیت در می­آمدند و در کنار دولت های گوناگون جائر سرپرستی واحدی را داشتند. برجستگی این رویکرد از زمان مرحوم شیخ انصاری(ره) شروع شده است. اگر چه ما معتقدیم مرجعیت فقهای شیعه به شکل سنتی از ابتدای عصر غیبت کبری شروع است و حتی در زمان شهید اول نقش بسیار اساسی داشت، اما مرجعیت عامه گسترده ای که همه قلمرو شیعه را در بر بگیرد، نبوده است.

دغدغه فقهی شیعه تحقق نظم شیعی بود

وی اظهار داشت: فقهاء تلاش می‌کردند تا تکالیف فردی مکلفین را مشخص نمایند و در باب وظیفه اجتماعی- سیاسی نوع خاصی از تعامل (چه به صورت سلبی و چه به صورت ایجابی) را قبول می­‌کردند تا زندگی شیعیان سامان بگیرد و دغدغه آنها یک چیز بود آن هم تحقق «نظم شیعی». بسیاری از فقهاء همچون مرحوم صاحب جواهر(ره) واژه «نظم شیعی» را در مکتوبات خود آورده اند.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: با این تفاسیر در فقه سنتی ابوابی که باید به مسائل حکومت بپردازد، یا متروک شد و یا بسیار کم به آن پرداخته شده است، پس بنابر این به خاطر خلاء در نقش امامت الهی، خلاء در وجود دولت شرعی، خلاء در وجود تدابیر عالی و سیاسات عالی برآمده از امامت الهی با فرض وجود دولت مشروع، خلاء وجود یک سیره حکومتی (به جز آن مقطع کمی که در زمان امیرالمومنین(ع) و رسول الله(ص)بود) ، این نکات باعث شد فقه حکومت با این پیش فرض هایی که گفته شد به شکل تحول یافته در تاریخ شیعه شکل نگیرد. اهل سنت که از ابتدا خودشان را مستغنی از امامت الهی می‌دانستند، مجموعه فقهی را سامان دادند که معروف شده به «فقه سلطانی» یا «احکام سلطانیه». در این جست و خیز اسنادی هم در فقه شیعه برای فقه حکومتی موجود است، اما ا این فضای که توضیح داده شد غالب است.

در دوران مشروطه هم فقها مأیوس بودند که در رأس حکومت قرار بگیرند

وی افزود: در دوران مشروطه هم فقهای بزرگوار ما مأیوس بودند که در رأس حکومت قرار بگیرند. حتی کتاب تنبیه الامه وتنزیه المله مرحوم نائینی(ره) با این اصل نوشته نشده است که قرار است فقهاء حکومت تشکیل بدهند. در دوران مشروطه، نهضت های قانون اساسی­‌گرایی در جهان راه افتاده بود و این مسئله به ایران هم سرایت کرده بود و در ایران نیز فضائی ایجاد شده بود که پادشاهی مطلقه باید مقید به قانون گردد، اما این تقیید به قانون اساسی بی نسبت با قرآن و سنت الهی بود. در این زمان عده ای بر پایه تحقق عدل به دنبال مطالبه عدالتخانه بودند و زمانی که مرحوم شیخ فضل الله نوری فهمید این مشروطه خواهی فریب است و غیر شرعی است در مقابل مشروطه موضع جدی گرفت.

آیت الله کعبی در ادامه گفت: در مقابل ایشان، مرحوم نائینی به دنبال پاسخ گویی سوالات تئوریک اسلام بود و چون در آن زمان، اسلام در موضع تهمت عقب ماندگی در مقابل غرب قرار گرفته بود، ایشان درصدد اثبات و معرفی ظرفیت های پیشرفت اسلام بود و معتقد بود در عمل وقتی فقهاء نمی‌توانند در رأس حکومت قرار گیرند، به میزانی که توانایی وجود دارد تا از منکرات جامعه و حکومت کاسته شود، عقلاً و شرعاً باید از این مسئله فروگذار نباشند. با طرح مسئله مشروطه وقتی پادشاهی مطلقه به پادشاهی مقیده تقیید می‌خورد در واقع ظلم و جور پادشاهی فاسد کاسته خواهد شد، فلذا دوران مشروطه نیز دوران تشکیل حکومت و خیز برداشتن علماء بر اساس ولایت فقیه برای راس حکومت قرار گرفتن نبوده است و حتی در ذهنشان هم نبوده است.

زمینه های فقه حکومتی با گفتمان نهضت انقلاب اسلامی محقق شد

استاد حوزه علمیه قم گفت: در کتاب تقریرات درس اصول فقه میرزای شیرازی(ره) که یکی از بزرگان مشروطه مرحوم موسوی لاری(ره) آن را نوشته است، در مقدمه آمده است که اختلاف علمای مشروطه اختلاف بین عمل و نظر بوده است. هر دو ولایت فقیه را قبول داشتند، اما شیخ فضل الله در تهران بود و اجرائی فکر می‌کرد و علمای نجف، نظری و تئوریک. تحقق زمینه‌­های فقه حکومتی و پیش فرض­های آن، همزاد با گفتمان نهضت انقلاب اسلامی ایران تشکیل شده است.

امام خمینی(ره) پیشتاز نظریه پردازی فقه حکومتی در دوران معاصر است

وی در ادامه گفت: خاطره ای از زبان مرحوم استاد ما حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی زمانی که در درس ولایت فقیه حضرت امام(ره) شرکت می‌کردند خدمتتان نقل می‌کنم؛ ایشان در زمانی که درس ولایت فقیه مرحوم امام(ره) بلافاصله تایپ می‌شد، مصرّ بودند که درس ها را شخصاً تقریر نمایند و بنویسند و ظاهراً بعد از گذشت چند جلسه تقریرات را به رویت شهید صدر(ره) رسانده بودند، مرحوم شهید صدر نیز بعد از رویت این تقریرات به ایشان توصیه کرده بودند که حتماً این درس را ادامه دهند، زیرا این مباحث فرق می‌کند با ولایت فقیهی که تا کنون در فقه مطرح می شده است، زیرا این ولایت فقیه در چارچوب حکومت جائر بوده است، اما این ولایت فقیهی است که از آن تأسیس و تشکیل حکومت فهمیده می‌شود، لذا باید گفت امام راحل(ره) پیشتاز تدریس ولایت فقیه با رویکرد تشکیل نظام اسلامی است و از این منظر می توان گفت ایشان پیشتاز نظریه پردازی فقه حکومتی در دوران معاصر است با استفاده از گنجینه گرانسنگ فقه اهل بیت بر پایه فقه جواهری. فلذا می‌توان فقه حکومتی را هم در تدریس دروس ولایت فقیه، هم در تشکیل نظام اسلامی، هم در تدوین قانون اساسی و هم در اداره حکومت توسط مرحوم امام خمینی(ره) رویت کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: همه این پیش فرض های هفتگانه فقه حکومتی، با وجود امام راحل و تشکیل نظام اسلامی و تدابیر حکومتیه عالیه و حکم های حکومتی که امام صادر می‌کرد و نگاه جامعی که به اهداف اسلام در حکومت داشت، محقق شد. لذا امام در نگاه کلام فقهی اش با پیش فرض ولایت عامه فقهی وجود دولت در اسلام، وجود سیاست های شرعیه و تدابیر عالیه سیاسی و احکام حکومتی که صادر می‌کردند و در واقع فقه حکومتی را پیش بردند. فقه حکومتی بدون تحقق حکومت را نمی‌توان از لحاظ نظری و عملی به شکل یک نظام فقهی ارائه بدهیم، لذا یک فقیه بزرگ مثل صاحب جواهر در جای جای کتاب خودشان وقتی به مسائل حکومت می رسد، اشاره می‌کنند که این مباحث بسیار پیچیده است و امیدواریم زمانی برسد که بتوانیم این پیچیدگی های فقهی را حل نمائیم.

تفاوت فقه سنتی و فقه حکومتی

وی با بیان اینکه نگاه فقه حکومتی، تحقق اهداف اسلام است در بستر حکومت، اما فقه سنتی تنجیز و تعذیر شرعی است، گفت: نگاه فقه حکومتی مصالح و مفاسدش توسط ولی امر و حاکم جامعه بعد از مرحله فعلیت احکام تشخیص داده می‌شود، اما در فقه سنتی مصالح و مفاسد در مرحله مبادی حکم شرعی قرار دارد. مبادی، حکم و انشاء، فعلیت و تنجیز چهار مرحله است؛ در فقه سنتی آنجایی که از مصالح و مفاسد بحث می‌کنند به عنوان مبادی حکم شرعی است. مصلحت و مفسده تحت عنوان متعلق حکم شرعی هم در فقه سنتی آمده و من بر اساس جواهرالکلام احصاء کردم ۷۳ مسئله بلند از ابتدای جواهر تا جلد ۴۳ که مصلحت و مفسده در متعلق حکم شرعی آمده و در مورد آنها صاحب جواهر نظر داده است، اما پیش فرض او حکومت جائر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در فقه سنتی، «سیاسات» تدابیری است که فقیه برای تعیین تکلیف افراد مشخص می‌کند، نه برای اداره حکومت و جامعه. بنابر این «سیاسات» هم متفاوت است که بنده برای این مسئله، حدود ۱۲ نوع «سیاست» ذکر کرده ام که با رویکرد فقه حکومتی در جواهرالکلام پاسخش متفاوت خواهد بود. 

فقه پویا یک نحوه اجتهاد آزاد در مقابل فقه سنتی بود

آیت الله کعبی تصریح کرد: حضرت امام(ره) و رهبری(حفظه الله) می‌خواهند فقه حکومتی در بستر فقه سنتی و حفظ اصالت ها رشد نماید، فلذا تأکید دارند کسانی فقه حکومتی را تدریس کنند که کرسی درس خارج داشته باشند و نباید مباحث فقه حکومتی را مبتذل، ضعیف و بدون پایه در حوزه معرفی کرد. در ابتدای انقلاب دو رویکرد فقه پویا و فقه سنتی ایجاد می شود؛ فقه پویا یک نحوه اجتهاد آزاد در مقابل فقه سنتی بود، فلذا امام فرمودند: «همین فقه سنتی، پویاست و من معتقد به فقه جواهری هستم». رهبری معظم(حفظه الله) هم عمیقاً معتقد به فقه جواهری هستند و در دروس خارج و آثار ایشان مثل کتاب «جهاد» و همچنین در بحث های مکاسب و قصاص ایشان، رویکردی صد درد صد جواهری و  با فرض حکومت دینی و پیش فرض های هفتگانه دارند.

تأسیس فلسفه علوم انسانی اسلامی؛ مقدمه فقه حکومتی

وی در پایان گفت: فقه حکومتی بسترهای نظام‌­ساز می خواهد. چند مقدمه برای این نظام سازی لازم است و به نظر بنده ابتدا باید « فلسفه علوم انسانی اسلامی» تدوین شود و سپس مبتنی بر آن، باید نظامات اسلامی بر پایه کتاب و سنت تنظیم گردد، مانند نظام فرهنگی، نظام اجتماعی، نظام سیاسی،نظام اقتصادی و...؛ آنگاه بر مبنای نظامات و بهره مندی از «اصول فقه» ما باید بتوانیم مسائل اصول فقه را با «رویکرد حکومت» برجسته نماییم و در مرحله بعدی باید قاعده سازی فقهی متناسب با رویکرد نو صورت پذیرد؛ در مرحله آخر نیز باید «تدویب» و صورتبندی جدید ساختار فقهی انجام گیرد. من معتقدم وسائل الشیعه و جواهرالکلام برای رونق دادن به فقه حکومتی در حوزه ها نیازمند به «تدویب» جدیدی است. ما حتی فقه عبادت را هم با رویکرد حکومت می توانیم تدویب نمائیم.

یکشنبه, 08 ارديبهشت 1398 20:38

ابلاغ دستور رهبر معظم انقلاب برای ساماندهی وضع کاغذ

نوشته شده توسط

ابلاغ دستور رهبر معظم انقلاب برای ساماندهی وضع کاغذ

وحید حقانیان، معاون امور ویژه دفتر مقام معظم رهبری، پس از پایان بازدید حضرت آیت الله خامنه ای، با حضور در جلسه مشترک وزرای صنعت و ارشاد که در ابتدای بازدید وزیر صنعت از نمایشگاه بین المللی کتاب تشکیل شده بود، دغدغه‌های رهبر انقلاب درباره موضوع کاغذ و اثرات آن بر حوزه نشر را به اطلاع وزرای صنعت و ارشاد رساند.

پس از ابلاغ دستور مقام معظم رهبری، جلسه‌ای با حضور رحمانی و صالحی وزاری صنعت و ارشاد و مسئولان مرتبط در دو وزراتخانه و نمایندگان از صنف نشر در محل نمایشگاه کتاب برگزار شد.

یادآور می‌شود رهبر انقلاب صبح امروز در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران و استماع نظرات ناشران بر ساماندهی وضع کاغذ توسط وزاری صنعت و ارشاد تاکید کردند.

وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که تروریست‌های داعش پس از شکست در سوریه به آسیای مرکزی و جنوب شرق آسیا می‌روند.

وی که در نشست وزیران دفاع سازمان شانگهای گفت: مهم است که اشاره کنیم بعد از شکست داعش آنها از سوریه و عراق به مناطق دیگر می‌روند از جمله آسیای مرکزی و جنوب شرق آسیا. در نتیجه آن جرایم فرامرزی افزایش می‌یابد و بستر مناسبی برای تحرکات افراطی و جدایی طلبانه ایجاد می‌شود و شبکه‌های تروریستی ایجاد می‌شود به ویژه که وضع در افغانستان دشوار است.

شویگو تاکید کرد: داعش مواضعش را در افغانستان به منظور گسترش در منطقه تقویت می‌کند. آنچه نگران کننده است تقویت مواضع داعش و استفاده از افغانستان به عنوان سکویی برای اقدامات توسعه طلبانه در منطقه است.

شویگو تاکید کرد: داعش مواضعش را در افغانستان به منظور گسترش در منطقه تقویت می‌کند. آنچه نگران کننده است تقویت مواضع داعش و استفاده از افغانستان به عنوان سکویی برای اقدامات توسعه طلبانه در منطقه است.

 

یکشنبه, 08 ارديبهشت 1398 20:30

حمایت ما از موضوع مهم فلسطین قلبی است

نوشته شده توسط

حمایت ما از موضوع مهم فلسطین قلبی است

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نشستی صمیمانه با اعضای شورای سیاست‌گذاری جایزه جهانی فلسطین، پرویز، میثم نیلی، علیرضا قزوه‌، سردار ناظری رئیس مجمع ناشران دفاع مقدس، استاد طراد حماده شاعر و نویسنده لبنانی و وزیر کابینه لبنان در دورهٔ قبل و نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه جهانی فلسطین، بدیع الصقور شاعر و نویسنده سوری و عضو اتحادیه نویسندگان عرب و از مؤسسینجایزه جهانی فلسطین، زارعی رئیس انجمن ناشران جهان اسلام، مهدی رعد و حماده از لبنان، اراوی رئیس ناشران کشور عراق و رئیس نمایشگاه بین‌المللی بغداد، ولید الحمد استاد دانشگاه و شاعر لبنانی، شکیبایی رئیس خبرگزاری قدسنا، هورسوم او غلو از نویسندگان و ناشران کشور ترکیه و صابر علی مریم مدیر مؤسسه ادبی فرهنگی در پاکستان و از فعالان مبارزه با صهیونیسم در این کشور»؛ که در سالن اجتماعات حوزه ریاست سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، دیدار و گفتگو کرد.

در ابتدای این مراسم طراد حماده نایب‌رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه جهانی فلسطین خطاب به حجت‌الاسلام قمی گفت: ما امیدواریم که از توصیه و راهنمایی و همچنین همکاری شما و سازمان تبلیغات اسلامی بهره‌مند شویم. و درزمینهٔتبادل تجربه‌ها و طرح‌های موجود در حوزه دفاع از فلسطین همکاری کنیم.

وی در مورد اهمیت تبلیغ و موضوع جایزه فلسطین تصریح کرد: ضرورت این جایزه برمی‌گردد به اهمیت موضوع فلسطین که یک قضیه محوری و اولویت اصلی ما است و ما معتقدیم حل‌وفصل تمام مسائل موجود حول محور عدالت در جهان اسلام از طریق فلسطین قابل تحقق است.

استاد طراد حماده با بیان اینکه موضوع فلسطین یک ضرورت وجودی دارد و موضوعی ریشه‌دار و اصیل است و این اصالت در حوزه ادبیات هم جریان دارد عنوان داشت: موضوع فلسطین به‌طور کل یک موضوع انسانی است و در حوزه آزادی‌خواهی، عواطف و نوع‌دوستی باعث تعالی انسان می‌شود.

نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه جهانی فلسطین، گفت: جایزه جهانی فلسطین که در ارتباط مستقیم با موضوع فلسطین است یک جایزه ضروری، تکلیفی و امری است که باید عهده‌دار انجام آن شد.

وی افزود: یکی از اهداف شکل‌گیری جایزه جهانی فلسطین این است که جوانان را برای تحقیق و نوشتن و ناشران را برای انتشار کتب مختلف در مورد فلسطین تشویق کنیم و نتیجه و دستاورد تمام این فعالیت‌ها درنهایت تشویق و ترغیب مردم به خواندن کتاب در مورد فلسطین است.

شاعرو نویسنده لبنانی با اشاره به این موضوع که جمهوری اسلامی توسط امام خمینی (ره) که یک عالم، حکیم، عارف و شاعر بود بنیان‌گذاری شد تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از جمهوری‌های نادر در جهان است که یک حکیم عارف و شاعر آن را بناکرده است و این جایزه نیز عشق و حب جمهوری اسلامی نسبت به موضوع فلسطین را نشان می‌دهد و باید قدردان ارزش‌هایی بود که امام خمینی (ره) بنیانگذاریی کردند.

محسن پرویز نیز در این مراسم اذعان داشت: باهمتی که دوستان در مجمع ناشران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس انجام دادند درنهایت جایزه جهانی فلسطین شکل گرفت و یک شورای سیاست‌گذاری برای این جایزه تعیین شد همچنین یک شورای اجرایی هم تشکیل شد تا پیگیر کارها باشد در این راستا فراخوانی آماده و بنا شد ظرف مدت ۶ ماه آثار از سراسر جهان جمع‌آوری شود و بعد مورد داوری قرار بگیرند.

وی بیان کرد: در جلسه اول شورای سیاست‌گذاری در مورد این موضوع که ما عنوان این جایزه را مقاومت بگذاریم یا فلسطین بحث شد و نظر جمع این بود که فلسطین در واقع محور مقاومت است. همچنین در انجمن قلم ایران یک جایزه داخلی برای فلسطین مصوب شد که مقدمه‌ای است برای این جایزه جهانی.

پرویز افزود: باید گفت دوستانی که در خارج از کشور و در جبهه مقاومت فعالیت دارند، خبرگزاری قدسنا و جمعیت حمایت از مردم فلسطین در تأسیس جایزه بسیار کمک کردند و امیدوارم این جمع‌آوری آثار در مورد فلسطین به افزایش تولیدات در این حوزه منجر شود.

الراوی رئیس ناشران کشور عراق و رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد گفت: ما در مورد یک موضوع مهم بحث می‌کنیم و آن آزادی سرزمین مقدس فلسطین است اما چند نکته در این میان وجود دارد که مایلم آن‌ها را مطرح کنم.

رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد اظهار داشت: حضور کم‌رنگ جمهوری اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی بغداد مشهود بود. این موضوع برای ما سخت و دردناک است که شاهد باشیم جمهوری اسلامی ایران با این تاریخ و فرهنگ عمیق در چنین سطحی در نمایشگاه شرکت کند.

وی خطاب به حجت‌الاسلام قمی گفت: از شما می‌خواهم در چنین عرصه‌هایی که حضور تبلیغی بسیار اهمیت دارد مساعدت و همکاری کنید تا شاهد حضور بیشتر ناشران ایرانی باشیم. کشورهای دیگر حضوری گسترده در این نمایشگاه دارند. به‌عنوان مثال کشور مصر با ۱۱۴ غرفه در نمایشگاه بین‌المللی بغداد شرکت کرد و عربستان سعودی در غرفه‌ای ۶۰۰ متری آثار خود را به منصهٔ ظهور گذاشته است و ۲۳ کشور در این نمایشگاه حضور دارند. صابر علی مریم مدیر مؤسسه ادبی فرهنگی در پاکستان در این دیدار ضمن بیان این موضوع درکشور پاکستان یک سازمان مردم نهاد در حمایت از فلسطین وجود دارد و مدت ۲ سال است که فعالیت می‌کند و بنا دارد تا فعالیت‌های خود را گسترش دهد گفت: از سال ۲۰۱۱ این سازمان مردم نهاد با هند، ایران، لبنان و دیگر کشورها در اروپا در عرصه صهیونیسم ستیزی به صورت اشتراکی فعالیت می‌کن و در یک برهه زمان. از طریق سوریه و بعد از طریق مصر با کشتی؛ کمک‌های این سازمان مردم نهاد به غزه ارسال می‌شد البته باید گفت که در گذشته این همه فعالیت درمورد فلسطین در پاکستان وجود نداشته و حتی امروز در پاکستان، خبرگزاری قدس در موضوع فلسطین فعالیت می‌کند.

زارعی رئیس انجمن ناشران جهان اسلام در ادامه این نشست اظهار داشت: این نگاه واقع بینانه که رژیم صهیونیستی ۲۵ سال دیگر را نخواهد دید عمق نگاه استراتژیک رهبر معظم انقلاب را نشان می‌دهد؛ این دیدگاه ژئوپلتیک جهان اسلام را به ژئو استراتژیک ارتقا می‌دهد؛ فرمایش رهبر انقلاب در این مورد برای ما یک امر ولایی و راهبردیست. ما وظیفه داریم این عمق استراتژیک را در عرصه‌های مختلف به منصه ظهور برسانیم و یکی از مهم‌ترین این عرصه‌ها عرصه فکر، اندیشه، قلم و ادبیات است. و در این بین حوزه‌ی نشر و ادب مؤثرترین حوزه محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام قمی در پایان این نشست ضمن ابراز خوشحالی از عضویت در این جمع تأکید کرد: حمایت ما از جایزه جهانی و موضوع مهم فلسطین ایمانی، اعتقادی، قلبی و عملی است و این موضوع هم به خاطر فهم ما از حق، عدالت، مکتب و اسلام است و ما باور داریم که «و من أَصدَقُ مِنَ اللَّهِ قیلًا» و «إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ».

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: امام خمینی (ره) شاعر و حکیم بودند و این تعبیر را حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مورد امام خمینی فرمودند که امام (ره) حکیم بودند. حکیم به باطن نظر می‌کند و اگر امام (ره) از فتح لبنان و فلسطین سخن گفتند و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از این و عده قریب‌الوقوع نابودی صهیونیسم سخن به میان آوردند برای ما این سخنان حجت است.

حجت‌الاسلام قمی با تأکید بر اینکه ما خادم خادمین و مجاهدین آرمان فلسطین و قدس هستیم خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم به موضوع گردن زدن افراد طالب حق در عربستان سعودی بی‌تفاوت بمانیم. چه در مقام یک مسئول و چه به‌عنوان یک انسانی که طالب حق و عدالت است.

در پایان این مراسم هور سوم او غلو از نویسندگان و ناشران کشور ترکیه چندین کتاب منتشرشده توسط ناشران ترکیه را به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هدیه داد.

ساز و کارهیات رسیدگی به امور موسسات قرآنی باز طراحی می شود

به گزارش خبرنگارمهر، پس از پیگیری های فراوان از مسئولین شورای توسعه فرهنگ قرآنی و عدم پاسخگویی در خصوص صحت و سقم مصوبات چهل ودومین جلسه، یک عضو حقیقی و حاضر در جلسه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مصوبات این جلسه، گفت: مصوبه ای برای انحلال هیات نداشتیم. وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی  و رییس سازمان تبلیغات در رابطه با ادامه و نحوه کار هیات رسیدگی به امورموسسات به همفکری رسیدند و پیشنهاد مشترک دو امضایی را به شورای توسعه ابلاغ خواهند کرد.

وی ادامه داد: ممکن است در این همفکری به این نتیجه برسند که هیات منحل و یا هیات جدیدی تشکیل شود که در فرصت یک ماهه تا جلسه بعدی شورای توسعه تصمیمات اتخاذ می شود.

این عضو حقیقی حاضر در جلسه شورای توسعه با اشاره به اینکه صدور مجوز موسسات قرآنی به روال قبل بازگردانده شده است، تصریح کرد:با توجه به تفاهمی که میان رییس سازمان تبلیغات اسلامی و وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی منعقد شده سازو کار جدید برای هیات رسیدگی به امور موسسات قرآنی بازطراحی می شود و حتی ممکن است ترکیب اعضای آن نیز تغییر کند. بر همین اساس قرار بر این شد که صدور مجوز را هر دو سازمان با طراحی جدید داشته باشند تا دوگانگی های قبلی را نداشته باشد.

وی در خصوص مصوبه دوم نیز اذعان داشت: همچنین قرار شد رییس سازمان فرهنگ و ارشاداسلامی و رییس سازمان تبلیغات وضعیت ادغام دو اتحادیه قرآنی را تعیین تکلیف کنند.

هیأت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی به منظور ایجاد ساز وکار لازم برای هماهنگی دستگاه‌ها در اجرای ضوابط و مقررات تأسیس مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت (ع) و حُسن تعامل، هماهنگی و هم‌افزایی در انجام وظایف مصرّح و قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی و اتخاذ روش‌های مطلوب در عرصه ساماندهی مشارکت‌های مردمی و صدور مجوز و نظارت بر فعالیت‌های آنها، در سال ۹۴ بر اساس مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل شد که عدم پاسخگویی به موقع مدیران قرآنی در این خصوص ابهامات زیادی را ایجاد کرده است.

راز هراس تل آویو از آغاز جنگ با حزب الله لبنان/ چماقی که شکست

رژیم صهیونیستی هرازگاهی از رزمایش هایی به منظور آمادگی برای رویارویی آتی در جبهه های جنوبی و شمالی دم می زند و مانوری که اخیرا شروع کرده نیز به منظور آمادگی برای جنگ در دو جبهه شمال یعنی با حزب الله و جنوب با گروههای فلسطینی به شکل همزمان است. این به موازات انتخاب «آویو کوخاوی» به عنوان رئیس جدید ستاد ارتش رژیم صهیونیستی است.

تردیدی نیست که صهیونیستها به شدت از جبهه شمالی و جنوبی هراس دارند و تحرکات آنها نیز از این ترس و وحشت نشات می گیرد.

«آلون بن داوید» تحلیلگر امور نظامی کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی که روابط محکمی با موسسه امنیتی در تل آویو دارد، اعلام کرد: «حمله به حزب الله لبنان، اسرائیل را وارد یکی از سخت ترین جنگهایی که می شناسیم، می کندحمله به حزب الله لبنان، اسرائیل را وارد یکی از سخت ترین جنگهایی که می شناسیم، می کند. باید با احتیاط عمل کرد. امکان جنگ در دو جبهه شمال و جنوب نیست و اگر نتانیاهو چشمانش به سوی شمال باشد، مفهمومش آرامش جبهه جنوبی است».

از سوی دیگر «اسحاق بریک» از ژنرال های احتیاط در گزارشی به کمیته خارجی و امنیت وابسته به کنیست رژیم صهیونیستی به کمبودها و دغدهه هایی که ارتش رژیم صهیونیستی با آن دست و پنجه نرم می کند، پرداخته است.

وی اذعان کرد: «حقیقت اوضاع را باید از زبان افسران جویا شد تا متوجه اوضاع واحدهای مخازن اضطراری و کمبود خطرناک نیروی انسانی و تعمیر و نگهداری تانکها و نفربرها بشویم. نظامیانی که من با آنها سخن گفتم از مشکلات شدید و بی شمار سخن گفتند. آنچه من به شما(اعضای کنیست) می گویم از فرماندهان عالی رتبه ارتش نخواهید شنید. به شما توصیه می کنم با نظامیان گفتگو کنید تا در جریان واحدهای مخازن اضطراری قرار بگیرید و شما را از مشکلات آگاه کنند. ارتش اسرائیل با مشکلات عدیده ای روبرو است که مهمترین آنها چالش نیروی انسانی است. این مشکلات نیاز به حل اساسی دارند و رئیس جدید ستاد باید آنها را حل کند».

واقعیت این است که پس از جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶، فرماندهان امنیتی رژیم صهیونیستی ارزیابی های جنگی به عمل آوردند تا میزان توان بازدارندگی تل آویو را بسنجند اما جنگهایی که این رژیم با فلسطینی ها انجام داده در واقع مقیاس کوچکتری از جنگ با حزب الله بوده و آخرین مورد نیز در هفته گذشته رخ داد و نشان داد که توان بازدارندگی رژیم صهیونیستی از بین رفته است.

درباره علت آن باید گفت که به عواملی متعددی مربوط می شود از جمله اینکه ارتش رژیم صهیونیستی با وجود اینکه برتری هوایی خود را تاکنون حفظ کرده اما کارایی لازم را در برابر زیرساختهای نظامی مخفی و پنهان ندارد. نیروی هوایی این رژیم شاید بتواند اهداف زیادی که قابل مشاهده هستند نابود کند اما در برخورد با جنبش ها و گروههای مسلحی که شیوه جنگ فرسایشی را دنبال می کنند و دست به تحرکات پنهان می زنند، عاجز است.

جنگ فرسایشی مقاومت، دشمن را به زانو در می آورد

در ثانی فقدان توان بازدارندگی رژیم صهیونیستی به پیشرفت توان گروههای مقاومت مربوط می شود که توان موشکی قوی دارد که اجازه ورود به جنگ فرسایشی برای مدت زمان طولانی را می دهد و این در شرایطی است که گنبد آهنین رژیم صهیونیستی توان لازم را ندارد و بنابر این بخش اعظم موشک هایی که از سوی مقاومت لبنان و فلسطین به سوی صهیونیستها شلیک خواهد شد، به هدف می رسند. این زمانی برای صهیونیستها دردناک تر می شود که توجه شود که مقاومت فلسطین که توان موشکی اش در مقیاسی کمتر در مقایسه با حزب الله لبنان است می تواند ضربه مهلکی به تل آویو وارد کند حالا اگر رژیم صهیونیستی بخواهد با حزب الله بجنگند چه وضعیتی خواهد داشت.

موضوع سوم اینکه اسرائیلی ها به توان ارتش خود اعتمادی ندارند اسرائیلی ها به توان ارتش خود اعتمادی ندارند و این پس از چند تجربه شکست خورده است و آنها ورود به جنگ طولانی مدت بدون تحقیق نتیجه ملموسی را بر نمی تابند.

رژیم صهیونیستی از سویی توان دیکته شروط سیاسی به نفع خود را ندارد و در مقابل هم گروههای مقاومت به تقویت توان جنگی خود افزوده و می افزایند و تل آویو قادر به توقف این روند یعنی تقویت و تجهیز گروههای مقاومت نیست.

اسرائیل در جنگ آتی با حزب الله مجبور به هدف قرار دادن مراکز و تاسیسات زیربنایی لبنان خواهد بود تا مانع از فرسایشی شدن و طولانی شدن جنگ شود. یعنی در شرایطی که حزب الله لبنان به دنبال تکرار پیروزی سال ۲۰۰۶ البته با وارد کردن ضربات دردناک بیشتر است در مقابل رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن لبنان تلاش خواهد کرد که دخالت های منطقه ای و بین المللی برای توقف جنگ را دنبال کند تا وارد جنگ فرسایشی نشود.

به اعتقاد برخی کارشناسان، تل آویو در جنگ آتی از بیم شکست دست به هر کاری خواهد زد و همه توان خود را به کار خواهد بست تا در مدت زمان کوتاه به اهدافش برسد اما واقعیت آن است که با وجود همه آنچه مقامات رژیم صهیونیستی در سر می پرورانند، شکست اخیر در غزه بار دیگر زنگ خطر را برای تل آویو به صدا درآورد که به نفع این رژیم نیست که وارد جنگ با حزب الله لبنان شود و همین ترس و آماده نبودن سبب شده است که از سال ۲۰۰۶ به بعد از جنگ پرهیز کند و از سویی هر گونه تلاش رژیم صهیونیستی برای احیای توان بازدارندگی از دست رفته هم با تحرکات حزب الله روبرو خواهد شد.

قدر مسلم آن است که رژیم صهیونیستی همواره از جنگ به عنوان چماقی برای تهدید استفاده کرده است اما در حال حاضر اوضاع کاملا برعکس شده استرژیم صهیونیستی همواره از جنگ به عنوان چماقی برای تهدید استفاده کرده است اما در حال حاضر اوضاع کاملا برعکس شده است. مقامات نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی به جبهه داخلی خود اطمینان داده اند که وارد جنگ جدید نخواهند شد و این ناشی از وحشت آنها از نتایج فاجعه بار هر جنگی برآنهاست.

جبهه داخلی هم از هرگونه اظهارات جنگ طلبانه مقامات خود ضد حزب الله با توجه به نتایج هولناک آن برای آنها در هراس هستند و هم از کوتاه آمدن این مقامات و اینکه وارد جنگ نخواهند شد در هراس هستند. این تزلزل در مواضع بیشتر جبهه داخلی رژیم صهونیستی را به وحشت فرو می برد زیرا گاهی این مقامات اعلام می کنند که جنگ آنقدر تبعاتی نخواهد داشت و زمانی دیگر تبعات هر جنگی را ویرانگر می دانند.

واقعیت این است که رژیم صهیونیستی در جنگ آتی و هر جنگی پس از آن راه به جایی نمی برد و هرگز پیروز نخواهد شد. مقاومت لبنان همانگونه که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان گفت؛ آماده تر از قبل است.

 دبیر کل حزب الله لبنان اخیرا اعلام کرد: «نقطه ثقل اساسی امروز درباره اوضاع لبنان توان موشکی مقاومت است که به برکت این توان موشکی دشمن جرات حمله به لبنان را ندارد. امنیتی که ما هم اکنون در آن به سر می بریم به علت این معادله است و از همین رو شاهد هستیم که دشمن تمرکز خود را بر توان موشکی مقاومت از طریق ایجاد هراس و فشار دیپلماسی و ایجاد حالت ترس قرار داده است. خطاب به اسرائیلی ها می گویم که هر تجاوزی به لبنان یا حمله هوایی حتما با واکنش روبرو خواهد شد و مقبول نخواهد بود که دشمن مشابه قبل، بازگردد و لبنان را عرصه تاخت و تاز خود قرار دهد».

مشورت مقدم بر استخاره است/ ائمه چگونه استخاره می کردند؟

حجت الاسلام فاطمی نیا گفت: دعای ۳۳ دعای استخاره است. استخاره دو گونه است، یک وقت انسان با قلب و زبان خود از خدا خیر می خواهد که استخارۀ اصلی هم همین است. نوع دیگر استخاره به این شکل است که با تسبیح یا قرآن استخاره را انجام می‌دهند و آن بحث دیگری است. اینجا امام استخارۀ قلبی را ذکر می‌کند، منتها مثل حوائج دیگر که انسان از خدا می‌خواهد در اینجا امام به ما می‎آموزد که خدا به قلب ما بیندازد که کدام کار بهتر است؟ این خیلی مهم است. این دعا ممکن است که مستجاب شود شاید هم مستجاب نشود و متوجه اینکه کدام کار بهتر است نشویم، که باز هم از پروردگار می‌خواهیم. اصل این است که امام می‌خواهد بگوید که کار دست خدا است، در استخاره با قرآن و تسبیح هم همین است و کار دست خدا است.

وی ادامه داد: در مورد کلمۀ استخاره و اینکه استخاره از کجا مشتق شده است؟ بحثی وجود دارد. استخاره در اصل از خیر گرفته شده است و یعنی طلب خیر. منتها در این رابطه یکی از فقها به‌نام محمد بن ادریس عجلی که مرد بسیار بزرگی بوده، کتابی دارد به نام سرائر و در آن می‌گوید استخاره از خوار گرفته شده و خوار صدایی است که بچۀ گاو از خود در می‌آورد این اصطلاح چه ربطی به استخاره دارد؟ سید علی خان می‌فرماید که این کلام از این مرد بزرگ عجیب است و استخاره یعنی طلب خیر که با معنای مورد نظر ادریس تفاوت دارد. در ادامه سید علی خان می‌گوید اینکه استخاره به معنای طلب خیر است و آن را ربط دهیم به خوار این غلط است چون دو لفظ به هم شباهتی ندارند و گفتار باطلی است زیرا این دو کلمه به هم ربطی ندارند. اینجا استخاره از استخیار گرفته شده که اجوف یایی است در حالیکه که استخاره‌ای که از استخوار گرفته شده اجوف واوی است. سید می‌فرماید اینها را به هم ربط دادن نوعی باطل گویی است. پس اصل استخاره از استخیار گرفته شده یعنی طلب خیر از خدا.

وی افزود: استخاره این است که هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم از خدا طلب خیر کنیم. بزرگان دین همواره گفته‌اند که مشورت مقدم بر استخاره است. استخاره وقتی است که ابهامی در گوشه‌های قلب شخص بماند. یک زمانی مشورت هم نتیجه نمی‌دهد و یا شرایط مشورت وجود ندارد، در اینجا شخصی که شرایط استخاره کردن را داشته باشد می‌تواند استخاره را انجام دهد. در روایات آمده است که پیامبر اکرم استخاره را به اصحاب خود آموزش می‌داده مانند اینکه یک سوره از قرآن را آموزش دهد و می‌فرمود چنانچه یکی از شما قصد انجام استخاره داشت دو رکعت نماز بخواند سپس بگوید خدایا من از تو به واسطۀ علمت خیر می‌خواهم.

حجت الاسلام فاطمی نیا گفت: حضرت صادق نیز فرمود برای استخاره دو رکعت نماز بخوان و بگو خدایا در این کار به ما خیر عطا کن. این هم یک نوع استخاره است. امام جواد نیز برای استخاره صد مرتبه ذکر استخیر بالله را تکرار می‌کردند و دو رکعت نماز می‌خواندند. در نمونۀ دیگری از استخاره امام صادق فرمود اگر امر مهمی برای شما پیش آمد با خدا مشورت کنید و اگر خدا به قلبت انداخت آن را انجام بده و این استخاره به این طریق است که بعد از نماز واجب سجده به جا می‌آورد و در آنجا می‌گوید خدایا بهترین کار را نشانم بده، سپس ببیند چه چیزی به دلش افتاد و همان را انجام دهد.

وی ادامه داد: پس استخاره‌ای که امام سجاد در اینجا آورده است مربوط به تسبیح و قرآن نیست، فقط طلب خیر با زبان است.

وی افزود: شیخ مفید فرموده استخاره در واجبات نیست، در چیزی که خدا نهی کرده نیز استخاره وجود ندارد و استخاره در مباح و مستحبات است. از آداب استخاره کننده این است  که شخص استخاره کننده ظاهر خود را از آلودگی‌های حدث و خبث طاهر کند.

این کارشناس دینی گفت: همچنین باطن خود را از شک و ریب پاک کند. در ادامه می‌فرماید که دو رکعت نماز بخواند و بعد از حمد هر سوره‌ای که می‌خواهد بخواند و در رکعت دوم قنوت را به جا آورد. در این نماز و دعا تا زمانی که تمام شود با قلب و روح خود به خدا توجه کند و از خدا خیر بخواهد.

حجت الاسلام فاطمی نیا ادامه داد: در بارۀ استخاره با قرآن و تسبیح نیز شیخ مفید می‌گوید در آنجا نیز مؤدبانه برخورد کنید چه خوب بیاید چه بد باید حال یکسانی داشته باشید و در هر صورت سپاس خدا را به جای آورید.

وی افزود: روایاتی نیز وجود دارد که سفارش شده با قرآن استخاره کنید، استخارۀ قرآن بسیار مشکل است و باید به شخص موهبت داده شود وگرنه هرکسی توانایی انجام چنین استخاره‌ای را ندارد. در استخاره باید معقول بوده و شخص استخاره کننده هم باید بر این امر وارد باشد. البته فراموش نشود که استشاره مقدم است.

وی گفت: در دعای استخارۀ حضرت فقط قلب و زبان مطرح می‌شود و فقط معنای خیر داشته و بحث تسبیح و قرآن مطرح نیست. حضرت در این دعا می‌فرماید: خدایا من در این دعا طلب خیر می‌خواهم به سبب علم خودت  کار خوب را به من حکم کن. الهام کن به ما معرفت اختیار را. خدایا اگر انتخاب صحیح را بر ما الهام کردی شک را از دل ما بیرون کن.خدایا معرفتی به ما عطا کن تا به آنچه برای ما مقدر کرده‌ای راضی باشیم.

حجت الاسلام فاطمی نیا ادامه داد: بازی کردن با استخاره و تکرار مداوم یک استخاره خطرناک است. البته اگر بعد از چند ماه شرایط استخاره تغییر کرده باشد، می‌شود مجددا استخاره گرفت با توجه به این نکته که استخاره برای اصل یک عمل باشد نه شرایط ظاهری آن. همچنین تأخیر و یا تأجیل  آنچه خدا برایمان مقرر کرده را نباید بخواهیم.

وی در پایان گفت: پس در این دعا حضرت طلب خیر از خدا می‌خواهد و این دعای مهمی است. همچنین در این دعا می‌خواهد هرچه خیر ما بود بدون شک و ریبی به آن راضی شویم. یکی از فواید استخاره این است که انسان را به یک سو می‌برد و تردید را از انسان دور می‌کند. استخاره این نیست که دلخواه ما روی دهد بلکه چیزی که خدا می‌پسندد می‌آید، و آن خیر ما خواهد بود. عمدۀ این دعا این است که خدا معرفت برگزیدن را به ما الهام کند.

گزارش از خبر گذاری مهر 

پنج شنبه, 27 ارديبهشت 1397 10:17

یک عمر مبارزه و حق طلبی؛ از نهضت 42 تا فتنه 88

نوشته شده توسط

سید مهدی طباطبایی را همه می شناختند؛ همان پیرمردِ مهربان برنامه های صدا و سیما که در مناسبت ها درس اخلاق می گفت و با یادی از ائمه اشک بر چشمانش جاری می شد. بدون تعارف بود و هر نکته ای را که به ذهنش می رسید درست را بیان می کرد تا جایی که صراحت لهجه‌اش او را روزگاری از تلویزیون دور کرد. 

مبارز، حق طلب و شجاع

مرحوم طباطبایی نواده سید محمدکاظم طباطبایی یزدی و آیت الله سید عبدالهادی شیرازی بود. گرچه مرحوم طباطبایی را به عنوان استاد اخلاق می شناختند اما وی بر خلاف مشی موجود در آن روزها، که معمولا حوزه های علمیه سعی در عدم ورود به مسائل مختلف سیاسی را داشتند؛

به گفته خودش آشنایی اش با امام خمینی (ره) چنین روندی داشته: «امام خمینی هفت سال پس از پسرعمه‌های من منزل مقابل خانه آنها را خریدند. ما از هفت‌سالگی در آن خانه بودیم. آقای هاشمی رفسنجانی هم داماد خانواده مرعشی بود و در همان خانه بود. اولین روزی که آقای خمینی اثاث آورد... این اولین آشنایی من با امام خمینی در سال 1328 بود.»
او در جریان آغاز نهضت حضرت امام در سال 1342 به زندان افتاد و علت دستگیری هم فعالیت و همکاری با فدائیان اسلام بود. 


سید مهدی طباطبایی در طول اقامتش در شهر قم در محضر آیت الله بروجردی و امام خمینی(ره) به فعالیت می پرداخت اما عمده فعالیت وی در مبارزات سیاسی به حضور در مشهد باز میگردد. شاید کمتر کسی بداند که این سید مهدی طباطبایی بود که طرح لایحه‌ی کاپیتولاسیون را افشا کرد. او در این باره می گوید: «ماجرای کاپیتولاسیون را «عماد تربتی» (سناتور زمان شاه) شب به خانه آقای کفایی (میرزا احمد کفایی از روحانیون وابسته به دربار) آمد و گفت و همان شب هم ما نامه‌ای به آقای سعیدی دادیم و وی هم به آقای خمینی گفت...»

وفادار به انقلاب و در کنار رهبر

مرحوم طباطبایی همواره نسبت به انقلاب وفادار، دلسوز و دغدغه مند بود. ایشان در مصاحبه ای و پس از انتشار قسمت هایی از مراسم انتخاب آیت الله خامنه‌ای به عنوان رهبر معظم انقلاب در سال 1368، در گفتگویی بیان کرده بود: این صحبت‌هایی که درباره این فیلم شده و گفته‌اند سخنان ایشان نشان از عدم صلاحیت دارد، "بی‌عقلی" است. فرمایشات آیت‌الله خامنه‌ای در آن زمان، از روی "تواضع" بود. ایشان وقتی می‌خواستند به‌عنوان رهبر انتخاب شود با تواضع گفت که "نمی‌خواهم رهبر شوم". خود امام خمینی و همه اولیای الهی هم همین‌گونه بودند.


مرحوم طباطبایی

اما ارادت مرحوم طباطبایی به رهبری انقلاب و این جایگاه هنگامی خودنمایی می کند که بدانیم زمانیکه برخی به دنبال سواستفاده از صراحت لهجه ایشان در بیان انتقادات از اوضاع کشور بودند، وی به گفته خودش با شجاعت تمام و بدون هیچ ترسی گفت: ما نباید اقتدار و وجاهت رهبری را با هیچ اقتداری عوض کنیم.  ما هرچه به آبروی رهبر لطمه بزنیم به نظام لطمه زده‌ایم و این خیانت است. اگر احترام و آبروی رهبر حفظ شود، کشور محترم است و بدانید از گناهان کبیره، تهمت و ظلم به رهبری است و تصریح می کند؛ الآن بالاترین ضرری که به کشور خورده آبروریزی است. آبروی اشخاص نباید بریزد.

چرا این فساد‌ها به‌وجود آمده است؟ چون آبرو‌ها رفته است. آیا آبروی‌مان را رهبر برده است؟ خیر؛ ایشان که به همه نظام آبرو داده است. آبرویمان را اقتصاد برده است و از لحاظ اقتصادی و مفاسد اقتصادی آبرویمان رفته است.

اصول‌گرا و پایبند به اصول و نه "اصولگرا"

مرحوم طباطبایی نسبت به جریانات اصولگرایی موجود انتقاد وارد می کرد اما همچنان خودش را اصولگرا می دانست. وی در گفتگویی با جماران بیان کرده بود. «باید بگویم شخصا از ابتدا اصول‌گرا بوده ام و امروز هم خود را از اصول‌گرایان می دانم، علتش هم این است که به یک شرایط و خاستگاهی پایبند بوده و هستم که این شرایط در چارچوب اصولگرایی تعریف می شود.»

او رهبری را متعلق به همه می دانست و معتقد بود «الآن رهبر معظم انقلاب حتی کم‌نظیر هم نیست، بلکه بی‌نظیر است. آقای خامنه‌ای شخصیت فراجناحی دارند و رهبر کل یک ملت هستند. نباید برخی اصولگرایان بگویند رهبری فقط متعلق به اصولگرایان است، باید شأن رهبری را حفظ کرد.»

شروعقبلی123بعدیپایان
صفحه1 از3

ورود به سایت

لینک های مرتبط

اوقات شرعی